Borító |
|
|
Szerkesztôségi köszöntô |
|
|
Tartalom |
|
|
Szexuális kisebbségek az egyenlőség és a kirekesztés közöttSexual minorities between equality and exclusion | | EnglishMagyar |
Szerző(k): Götz Mundle, Martin Plöderl, Lieselotte Mahler |
Annak ellenére, hogy az orvosi klasszifikációs rendszerekben, ezen belül a DSM 1973-as és a BNO 1991-es kiadásában a szexuális kisebbségek depatologizálása hivatalosan is megtörtént, a különféle szexuális irányultságú, illetve nemi identitású személyek helyzete az adott jogi és társadalmi viszonyoktól függôen világszerte változó. A spektrum szélesköru a teljes egyenlôségtôl a diszkrimináción és kirekesztésen át a társadalmi kiközösítésig, amely olykor jogi üldöztetéssel, egyes országokban akár halálbüntetéssel is együtt jár. Az orvosi-társadalmi diskurzus történelmi áttekintése alapján bemutatjuk, hogy mely tudományos és társadalmi fejlôdés teszi lehetôvé a különféle szexuális kifejezôdések depatologizálását, noha annak tartós és következetes hatása egyes országokban a mai idôkben is nehezített – egyes esetekben akár társadalmi újrapatologizálás is zajlik. Kiemeljük azokat a szempontokat, amelyek alapján a tartós orvosi és társadalmi megbélyegzésnek az LMBT (leszbikus, meleg, biszexuális, transznemu) emberek egészségi állapotára gyakorolt hatása értékelhetô. Bemutatjuk azokat a tudományos modelleket, amelyek empirikusan magyarázzák a mentális betegségek kialakulásának megnövekedett kockázatát a megbélyegzés különféle formáinak hatásával összefüggésben az LMBT személyek körében, valamint a pszichoterápiás ellátásra vonatkozó irányelveket. Kitekintésünkben rámutatunk a szexuális kisebbségek továbbra is világszerte észlelhetô bizonytalan helyzetére, hangsúlyozva az orvosi, társadalmi és politikai destigmatizáció fontosságát, ami alapfeltétele annak, hogy az LMBT személyek mentális egészségét megôrizhessük. A megkülönböztetés mentes jogszabályalkotás – az orvosi állásfoglalások és szakmai irányelvek mellett – ennek egyik fontos eleme. The situation of people with different sexual orientations and gender identities varies worldwide depending on the legal and social situation despite a formal depathologization in the medical classification systems DSM 1973 and ICD 1991. The spectrum ranges from equality to discrimination and exclusion to social ostracism, sometimes combined with legal persecution, in some countries even with the threat of a death penalty. On the basis of a historical overview of the medical-social discourse, it will be shown which scientific and societal advances make depathologization possible, although even in today's times a consistent and sustainable effect of this depathologization appears to be increasingly difficult in some countries, and in some cases even a societal re-pathologization is taking place. Aspects of persistent medical and societal stigma on the health of LGBT (lesbian, gay, bisexual, transgender) people are highlighted. Scientific models that empirically explain the increased risk of mental illness among LGBT people as a result of various forms of stigma and guidelines for psychotherapeutic treatment are presented. In an outlook, the continuing precarious situation of sexual minorities worldwide is pointed out and the importance of medical, social and political destig matization as a prerequisite for the mental health of LGBT people is emphasized. Non-discriminatory legislation is an important element in addition to medical statements and medical guidelines for treatment. |
|
Szexuális fejlődés gyermek- és serdülőkorbanSexual development in childhood and adolescence | | EnglishMagyar |
Szerző(k): Miklósi Mónika, Luczay Andrea, Pászthy Bea |
A nemiség az ember lényeges, elidegeníthetetlen jellemzője, áthatja létezésünk biológiai, pszichológiai, interperszonális, társadalmi, transzcendens aspektusait. A humán szexuális fejlődés a testi, érzelmi, kognitív, és szociális fejlődés kontextusában zajlik, a fogantatástól kezdődik és az egész életen átível. Folyamatát a biológiai érés, valamint pszichológiai, interperszonális, kulturális tényezők és a (fizikai) környezeti feltételek komplex interakciói befolyásolják. A fejlődési pszichopatológia szemléletét alkalmazva, összegezzük a szexuális fejlődés életkorspecifikus jellemzőivel kapcsolatos tudományos ismereteinket, a fejlődés tágabb kontextusába helyezve azokat. Foglalkozunk a nemi különbségekkel, a nemmel kapcsolatos fogalmak fejlődésével, a szexuális orientáció, a nemi identitás, és a szexuális viselkedés alakulásával az egyes életkori szakaszokban. A szexuális fejlődés és a nemiség területén a tudomány sokszor határokba ütközik. Fontos, hogy a szakemberek, ennek tudatában, kellő mértéktartással és objektivitással nyilatkozzanak és hozzák meg döntéseiket. Sex and gender are essential, inalienable characteristics of the human being permeating the biological, psychological, interpersonal, social, transcendental aspects of our existence. Human sexual development takes place in the context of physical, emotional, cognitive, and social development, beginning at conception and continuing throughout life. It is influenced by biological maturation and complex interactions of psychological, interpersonal, cultural factors and (physical) environmental conditions. Using a developmental-psychopathology approach, we summarise our under standing of the life course-specific features of sexual development, placing them in the broader context of development. We will address gender differences, the development of gender-related concepts, sexual orientation, gender identity, and the development of sexual behaviour at different stages of life. In the field of sexual development and gender, science is often pushed to its limits. It is important that professionals express their opinions and make their decisions with due caution and objectivity. |
|
A szocializáció szerepe a pszichoszexuális fejlődésbenThe role of socializationin psychosexual development | | EnglishMagyar |
Szerző(k): Rihmer Zoltán, Bánki M. Csaba, Fekete Sándor, Frecska Ede, Herold Róbert, Janka Zoltán, Kálmán János, Kelemen Oguz, Perczel-Forintos Dóra, Tényi Tamás |
Bevezetés: A pszichoszexuális fejlődést alakító genetikai-biológiai és környezeti-szociális tényezők szerepének kutatásában és értelmezésében az utóbbi időben a tudományos érveken kívül sajnos egyre több ideológiai és politikai szempont is hangsúlyt kapott. Célkitűzés: Mivel a nemi identitás és nemi orientáció alakulását vizsgáló szakirodalom nemcsak megszaporodott, de polarizálódott is, az eltérô álláspontokkal kapcsolatos tudományos eszmecsere és vita időszeru. Módszer: A nemi identitás és orientáció kialakulásában szerepet játszó genetikai, biológiai és szociális tényezők jelentôségének feltárása a nemzetközi szakirodalmi adatok alapján. Eredmények: A tudomány jelenlegi állása alapján megállapítható, hogy a pszichoszexuális fejlődésben a kétségtelenül markáns genetikai-biológiai tényezőkön kívül szignifikáns szerepe van a nevelésnek és a rendkívül sokrétű, változó intenzitású, valamint változó emocionális tartalmú környezeti/média hatásnak, illetve szociális mintáknak is. Ezt támasztják alá többek között azon adatok is, amelyek szerint az azonos nemu párok által nevelteknél gyakoribb a homoerotikus magatartás. Következtetések: Mivel a pszichoszexuális fejlôdést a genetikai-biológiai és szociális tényezők (nevelés, média stb.) együttesen determinálják, a szexuális kisebbséghez való tartozás tehát nem saját döntés eredménye, ezért mindenféle ezzel kapcsolatos diszkrimináció elfogadhatatlan. További tudományos vizsgálatok szükségesek a számos, még nyitott kérdés megválaszolására. Introduction: In the recent research and interpretation of the genetical-biological and environmental-social factors shaping psychosexual development, in addition to scientific arguments, more and more ideological and political aspect have received unfortunate emphasis. Objective: Since the literature investigating the development of gender identity and gender orientation has not only increased, but also polarized, it is timely to look at the scientific exchange of ideas and debates among the differing positions. Method: Exploring the significance of genetic, biological and social factors involved in the development of gender identity and gender orientation based on international literature data. Results: Based on the current state of science it can be concluded that, in addition to the indisputably marked genetic-biological factors, education and social patterns, as well as the extremely complex environmental and media-related influence with its variable intensity and diverse emotional content also play a significant role in the psychosexual development. This is supported, among other observations, by the data indicating that homoerotic behavior is more common in people raised by same-sex couples. Conclusion: As psychosexual development is determined jointly by both genetic-biological and social factors (like education, media etc), belonging to a sexual minority group is not a choice, not the result of a personal decision. Therefore, any kind of discrimination in this regard is unacceptable. Further scientific studies are necessary to answer a large number of questions that still remain open. |
|
A nemi és szexuális sokszínűség affirmatív szemléleteAn affirmative view of gender and sexualdiversity | | EnglishMagyar |
Szerző(k): Kórász Krisztián |
A nemi és szexuális sokszínűséghez tartozó kliensekkel való munkában az elsődleges megközelítéssé egyre inkább az affirmativitás vált. A legnagyobb jelentőséggel bíró pszichiátriai és pszichológiai társaságok, illetve az őket tömörítô nemzetközi szervezetek ajánlásaiban, útmutatóiban egyértelműen tetten érhető az affirmatív segítői viszonyulás irányába történő elmozdulás. Jelen kézirat az affirmatív megközelítés elméleti hátterének bemutatására tesz kísérletet, részletezi a nemi és szexuális kisebbségi identitással rendelkező személy lehetséges nehézségeit és ezekre építve igyekszik a segítő szakemberek számára konkrét affirmatív terápiás tanácsokkal is szolgálni. Affirmative approach has increasingly become the primary approach in working with clients belonging to gender and sexual diversity. In the recommendations and guidelines of the most important psychiatric and psychological associations, as well as the international organizations that bring these associations together, the shift towards an affirmative attitude is clearly observable.This manuscript attempts to present the theoretical background of the affirmative approach, details the possible difficulties of a person with a gender and sexual minority identity and, based on these, tries to provide specific affirmative advice for the helping professionals. |
|
Omerta. LMBTQ+ fiatalok és családjukOmerta LGBTQ+youth and their families | | EnglishMagyar |
Szerző(k): Árkovits Amaryl |
Szexuális orientációtól függetlenül heteronormatív kultúrában és társadalomban szocializálódunk mindannyian. Az LMBTQ+ emberek 85%-a 18 éves kora előtt tisztában van szexuális identitásával, s ahogy a kisebbségi csoportok tagjait általában, rendszeresen érik őket mikroagressziók, esetleg nyílt verbális és/vagy fizikai bántalmazás, diszkrimináció. Ezek egyik leggyakoribb terepe az iskola. Ha az iskolát – mint szocializációs közeget, és a gyermek számára mint a társadalom reprezentációját – kihagyjuk a szexuális felvilágosításból, a családra, és benne az LMBTQ+ gyerekre nagy teher hárul. A közoktatás beszédmódjából, a felvilágosításból kitiltott, tabusított LMBTQ+ szexualitás erôsíti ezeknek a fiataloknak a láthatatlanságát, fokozva a szégyent, a bűntudatot, a megbélyegzettség érzetét, az izolációt – maga után vonva a nonkonformitás érzését és a következményes mentális betegségeket. A család – tekintettel arra, hogy a benne élő családtagok tájékozottsága, attitűdje, orientációja és képessége a témával kapcsolatban sokszor korlátozott vagy előítéletes, illetve a gyerekek életük jelentős részét az iskolában töltik – kizárólagos közegként nem alkalmas a felvilágosításra és az identitásfejlôdés támogatására, amellett, hogy sokszor maga a család is támogatásra szorul. Regardless of sexual orientation, we are all socialised in a heteronormative culture and society. 85% of LGBTQ+ people are aware of their sexual identity before the age of 18, and like members of minority groups in general, they are regularly subjected to microaggressions, possibly overt verbal and/or physical abuse and discrimination. One of the most common settings for this is school. If school is left out of sexual education as a socialisation medium and as a representation of society for the child, the family – and the LGBTQ+ child in it – is left with a heavy burden. The tabooed LGBTQ+ sexuality, excluded from the discourse of public education, reinforces the invisibility of these young people, increasing shame, guilt, feelings of stigma, isolation – with consequent feelings of nonconformity and mental illness. Given that the knowledge, attitudes, orientations and skills of the family members involved are often limited or prejudiced, and that children spend a large part of their lives at school, the family is not the only medium for education and support for identity development, and often the family itself needs support. |
|
A kisebbségi stressz okozza-e a szexuális kisebbségek rossz mentális egészségét?Does minority stress cause poor mental health in sexual minorities | | EnglishMagyar |
Szerző(k): Ujma Przemyslaw Péter |
A szexuális kisebbségek körében az átlagosnál rosszabb mentális egészségi állapot figyelhető meg. Ennek leginkább elterjedt magyarázatát a kisebbségi stressz elmélete szolgáltatja, amely szerint a mentális problémák oka a többségi társadalom részérôl elszenvedett stigmatizáció és diszkrimináció okozta stressz. Áttekintő tanulmányomban amellett érvelek, hogy a kisebbségi stressz elmélete nem kielégítő magyarázata a szexuális kisebbségek rossz mentális egészségének. Érvelésem négy megfigyelésen alapszik: 1. más, a múltban vagy a jelenben diszkriminációt elszenvedett társadalmi csoportoknál nem figyelhető meg rossz mentális egészség; 2. a szexuális kisebbségek mentális egészsége kevéssé diszkrimináló környezetben is lényegesen rosszabb az átlagosnál; 3. az elméletet legjobban alátámasztani tudó kvázi-kísérletes vizsgálatok súlyos módszertani hibáktól szenvednek; 4. genetikai-biometriai adatok nem, vagy csak kevéssé támasztják alá, hogy a szexuális kisebbségi lét (a diszkrimináción vagy egyéb mechanizmuson keresztül) rossz mentális állapotot okozna. Alternatív elméletek szükségesek, hogy magyarázni tudjuk a szexuális kisebbségek körében felmerülő mentális problémák etiológiáját. Sexual minorities suffer from worse than average mental health. The most widespread explanation of this phenomenon is minority stress theory, which attributes poor mental health to stigmatization and discrimination by the rest of society. In my review I argue that minority stress theory is not a sufficient explanation of poor mental health in sexual minorities. My arguments are based on four observations: 1. other social groups which experience or historically experienced discrimination do not suffer from poor mental health; 2. sexual minorities suffer from worse than average mental health even when they experience a low level of discrimination; 3. the quasi-experimental studies best suited to support this theory suffer from serious methodological errors; 4.genetic-biometric studies do not or only partially support the hypothesis that sexual minority status (through discrimination or other mechanisms) is causal to poor men tal health. Alternative theories are necessary to explain the etiology of mental health problems in sexual minorities. |
|
Útmutató a Psychiatria Hungarica szerzői számára |
|
|